zondag 4 december 2011

OVP en een nieuw objectief.

Vrijdag 30-9-2011

Ik heb de middag vrij genomen om de ijsvogel op de plaat te krijgen en om voor het eerst naar de Oosvadersplassen te gaan.
Ik heb in een vogelhut gezeten en gewacht op de ijsvogel maar helaas wel gehoord maar niet gezien.

Tijdens het wachten komen er tal van mensen de vogelhut binnen en allemaal met het zelfde idee om de IJsvogel te fotograveren, maar helaas voor iedereen hij komt niet.
Tijdens het wachten blijkt er pal voor de hut een purperreiger te zitten, iedereen schrikt van het wegvliegen van de reiger, waardoor niemand hem op de foto heeft.


Ook zie ik nog een grote zilverreiger en tal van andere vogels maar geen IJsvogel.


Ineens zie ik wat door het water gaan, ik dacht eerst een brasem die hoog door het water zwemt, het gebeurd op een moment net dat ik alleen in de hut ben.
Snel neem ik er wat foto's van en het blijkt een Ringslang te zijn die de plas over steekt.


Ik heb de foto's behoorlijk moeten croppen het was ook niet bepaald dicht bij.


Maar gelukkig toch nog wat aparts op de foto.


De volgende dag heb ik een macro lens aangeschaft.
Dit zijn wat probeersels van de nieuwe lens.


Ik ben het duingebied bij ons ingegaan en heb wat geprobeerd.
Het valt nog best tegen, zeker omdat er ook nog een beetje wind stond.


Hier valt nog heel veel in te leren.


Een kruisspin en een bijtje.


De foto's zijn al weer 2 maanden oud, het ontbreekt me gewoon aan tijd.

Tot het volgende blog.

gr.Jelle


10 opmerkingen:

  1. Dit zijn weer geweldige foto's erg mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Yelle,
    Dat is een tijd geleden, leuk dat je weer wat laat zien. De slang heb ik daar ook zien zwemmen, maar ik heb hem niet op de foto. Dat is jou goed gelukt.
    Wind in combinatie met een macrolens is geen succes, maar je hebt al een paar mooie foto's geschoten. De distel ( ?), spin en bij zijn erg fraai.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jelle, sùper dat je een macrolens hebt aangeschaft, kun je veel plezier van hebben.
    De eerste foto`s zijn alvast mooi.
    Met een macrolens moet je echt leren omgaan, er is maar een heel klein gebiedje scherp en wind kun je er eigenlijk niet bij hebben.
    De zwemslang heb je mooi gespot, heel leuk om te zien.
    Veel foto plezier,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jelle
    Mag ik vragen welke je gekocht hebt, de 100? Staat ook nog op mijn lijstje.
    Maar naast geen tjid heb ik ook nog geen geld ;-)
    Alvast een goed begin de eerste foto's!
    Balen van de ijsvogel zeg maar ja dat maakt het ook wel weer spannend....

    Grs Ben
    PS Durf het haast niet te vragen maar als je tijd hebt is het wel een keer leuk om een kaar wat af te spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Jelle,
    Zo jammer als je speciaal vrij neemt en dan geen ijsvogel ziet, maar ja, dat soort dingen maakt onze hobby nou net zo spannend.
    Gaaf dat je de purperreiger zag, en een ringslang, daar zou ik ook blij mee zijn hoor.
    Gefeliciteerd met je macrolens, het is idd wennen en uitproberen, maar je gaat er vast een hoop plezier van beleven, het begin is er, en zeker niet verkeerd.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zit je op een ijsvogel te wachten, krijg je een purper cadeau, dat die hier nog is..?? jammer dat je deze niet op de foto heb weten te krijgen.
    Gelukkig nog een slang, toch nog iets bijzonders. Macro is zeker nog niet makkelijk, maar het blijven doen, dan komt het vast en zeker goed. Succes er mee.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ben

    Het is de EF 100mm f/2.8L Macro IS USM geworden en ik heb er nog een tussen ring bij gekocht.
    We zeker een keertje afspreken, lijkt me leuk.

    gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Jelle
    Wat gaaf een Ringslang..Goed dat je er nog even naar keek..naar die Brasem..die een Ringslang bleekt te zijn.. Ik heb er nog nooit één gezien..helaas..Lijkt me echt super!
    Eindelijk een update..zag ik bij toeval ..Leuk..
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Jelle,
    wAt een mooi moment, die brasem die door het water scheert, zoiets heb ik nog nooit gezien.
    Je kleurige (erg mooie ) macros brengen de zomer weer een beetje terug.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Jelle
    De beste wensen voor 2012..Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen